Här har vi samlat information om våra avtalsvillkor för privatpersoner och näringsidkare samt andra viktiga dokument och blanketter, såsom ansökan till autogiro och avbrottsersättning, skadeanmälan och ångerblankett.
Förändringar i avtalsvillkoren från 1 april 2019
Konsumentverket och Energiföretagen Sverige har reviderat allmänna avtalsvillkor för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till sådana anläggningar (konsument) NÄT 2012 K (rev 2) och försäljning av el till konsument, EL 2012 K (rev 2).
Förändringar NÄT 2012 K (rev 2)
- Personuppgiftshantering – punkt 1.4 i villkoren – har upphävts och ersatts av dataskyddsförordningen.
Förändringar EL 2012 K (rev 2)
- Personuppgiftshantering – punkt 1.4 i villkoren – har upphävts och ersatts av dataskyddsförordningen.
- Försäljning på distans och utanför affärslokaler samt ångerrätt – punkt 2.2 A och 2.2 B – har anpassats till de nya reglerna som infört i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal.
Det innebär att avtal vid uppsökande telefonförsäljning endast kan ingå efter säljsamtalet.
Ett säljsamtal är därmed ett anbud som Elhandelsföretaget skriftligen ska bekräfta till dig som konsument.
Du godkänner anbudet genom en skriftlig signatur. Lämnar du ingen skriftlig accept är avtalet ogiltigt.
Ångerfristen på 14 dagar börjar den dagen avtalet ingås, under förutsättning att du fått lagstadgad information om ångerrätten.